Nog steeds in het noorden - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Mario en Petra - WaarBenJij.nu Nog steeds in het noorden - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Mario en Petra - WaarBenJij.nu

Nog steeds in het noorden

Door: Mario en Petra

Blijf op de hoogte en volg Mario en Petra

31 Januari 2013 | Thailand, Chiang Rai

Zo daar zijn er weer. We hebben er er een flinke trip opzitten.
We beseffen eigenlijk nog maar zo kort onderweg te zijn, en al zoveel gezien en meegemaakt te hebben. En dat we nog zo'n lange tijd voor de boeg hebben. Fijn weer.

Na Chiang Dao reden we dus richting Chiang Rai. Een redelijke stad voor een nacht. Hier hebben we de witte tempel bezocht. Machtig mooi, witter kan bijna niet. Kunnen jullie wel zien aan de foto's. Het deed bijna zeer aan je ogen.
Hier na zijn we door gereden naar Jos en Natt, vrienden uit Nederland die hun vakantie doorbrachten in Mae Sai, bij de familie van Natt.
Op de afgesproken plek stond Jos ons op te wachten en werden we naar het huis van Natt haar familie gebracht. Het voelde bijna als thuis komen. Super gezellige en gastvrije familie. We hebben er dan ook een leuk avondje van gemaakt.
Mario heeft hier ook, dankzij Jos, kunnen bellen met de meiden. Super leuk he meiden!

De dag erna zijn we met een broer van Natt de bergen in gereden. Prachtige tocht langs koffieplantages. Zo'n tocht wat met een gewone auto niet te doen is, althans wij beginnen er niet aan. Soms stijl omhoog of omlaag. Over hele smalle paadjes. Ze krijgen hier in Thailand ook de smaak van koffie te pakken, lekker hoor! De weg ging door kleine dorpjes en langs diverse controle/ grensposten, zo dicht zaten we bij de grens met Myanmar. Bij de laatste stop hebben we dan eindelijk de koffie geproefd, een lekker sterk bakkie, top dus.
s' Middags zijn we nog naar de Golden Triangle gereden, het Aziatische drielandenpunt tussen Thailand, Myanmar en Laos. Leuk om te zien ook hoe een rivier (de Mekong) hier samen komt. Het is dezelfde rivier waar we een paar jaar terug in Vietnam overheen gevaren zijn. Kan je nagaan hoe lang dat ding is. Verder was het erg toeristisch maar ach.
En s' avonds wederom een leuke avond gehad, zo samen met de zusters van Natt erbij. Ze spraken gelukkig goed Engels. ;-)

De volgende dag, zondag inmiddels, nemen we afscheid van de familie en gaan we op pad om onze trip voort te zetten. We hadden er voor gekozen om de weg via Chiang Rai naar Phayao te pakken. Nou, dit was dus een lange en doodsaaie rechte weg. Dan maar gelijk door naar Chiang Mai. En jep, dit bracht ons weer door de bergen. En dat rijdt zo gaaf! Al met al, was het een lange rit, dus hier een slaapplek voor de nacht opgezocht. Het werd een guesthouse midden in het oude centrum, onwijs gaaf.

We vertrokken zo snel weer terug naar Chiang Mai zodat we ook tijd hadden om de route te doen die we negen jaar geleden ook hebben gedaan. De lus Chiang Mai, Pai, Mae Hong Son, Mae Sariang en weer terug naar Chiang Mai.
Onze eerste stop was een tempel. Doi Suthep. Wat voorheen echt een belangrijke tempel was is het nu bedorven door massa toerisme. Waar je voorheen, uit respect je schoenen uit moest trekken en je knieen en schouders bedekt moest hebben, liepen ze nu rond alsof ze op straat liepen. Tja.

Door naar Pai. Een schitterende weg om te rijden. De weg ernaar toe bestaat uit 762 bochten. We hebben ze niet geteld maar geloven de beschrijvingen. Jullie kunnen je voorstellen hoe dat rijdt. Mario geniet er van. Gelukkig rijden we in een automaat waardoor hij niet steeds hoeft te schakelen. De weg is goed en niet al te druk.
In Pai gaan we opzoek naar waar we voorheen hebben geslapen, jeetje wat is dat veranderd. We hadden gelezen dat het dorp in 2005 half is weggespoeld door een modderstroom. En nu, na het weer opbouwen, van een simpel bamboohutje naar een luxe resort met zwembad. Dat zie je wel steeds vaker in Thailand dat alles luxer wordt. We schatten zo in dat het nu minimaal 2500 Baht zal gaan kosten, waar wij voorheen voor hooguit 500 Baht konden pitten. Enfin. Het is een leuk plaatsje, erg in trek bij toeristen, en dat wisten we ook wel, maar eigenlijk niet zo voor ons weggelegd.

De volgende dag peren we 'm daar weer. We gingen door naar Mae Hong Son. Het voordeel van eigen vervoer kwam ons weer goed van pas. Stoppen wanneer je wilt om bijvoorbeeld een grot bezoeken. Tham Lot genaamd. Deze hadden we al eerder gezien en we wilden 'm gewoon weer zien. Omdat hij zó mooi is! Dit is een onwijs grote grot waar ook water doorheen stroomt. In tegenstelling tot negen jaar geleden gingen we nu met een vlot de grot in. Pikke donker natuurlijk maar onze gids had haar gaslantaarn al aan. De hele tocht was een afwisseling van lopen en op het vlot zitten. In een woord, prachtig!!
Na ruim twee uur zit de trip erop en komen we moe maar voldaan bij de auto terug. Hopelijk zeggen de fotoś dat ook.

Onze stop voor die dag lag dus in Mae Hong Song. Een leuk plaatsje, van hieruit kun je Hilltribes zoals de Longnecks bezoeken, maar dat kennen we al van vorige trips en wij vinden het erg opgezet voor de toerist. Alsof iedere Nederlander nog steeds op klompen en in klederdracht loopt en als de toeristen weer weg zijn weer terug keren in hun dagelijkse kleding. We hebben wel genoten van Mae Hong Son zelf.

We zitten nu, op het moment van dit schrijven, te genieten van de rust, aan het kabbelende water in Mae Sariang. 's Avonds hoor je het geluid van de kikkers en het water, heerlijk dus. En dat slaapt lekker. Afijn het kan er ook tekeer gaan hoor zoals gisteren. Noodweer brak los boven Mae Sariang. Heftige regenval en een flinke wind zorgde er voor dat we pas laat konden eten. Maar ach we hebben de tijd.

Morgen (vrijdag) rijden we terug naar Chiang Mai om vervolgens onze trip te vervolgen naar het zonnige zuiden. Vandaag hebben we de vliegtickets geregeld want Krabi wordt onze volgende bestemming en wat we vanaf daar gaan doen is nog niet zeker. We wilde in eerste instantie meteen door naar Hat Yai maar het weer is daar niet zo super op dit moment. Ze verwachten bewolking en regen. En de omgeving van Krabi is "nog" onbewolkt en zonnig. Dan is de keuze snel gemaakt, toch ?!

Dit was hem weer, geniet van de fotoś
En hopelijk blijven jullie lezen en reacties plaatsen want dat vinden wij dan weer leuk.

ps Meiden van de BP Succes ik denk aan jullie x
pps Jos en Natt nogmaals bedankt voor jullie gastvrijheid!
ppps Wieb bedankt voor het door sturen van Sygic en nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Mario en Peet

Hier is de link voor de foto's:

• 31 Januari 2013 - 14:58

Ikke Weer:

gaat lekker he zo daar in den vreemde niet teveel met je grote teen in dat witte zand daar in krabee he.Hier is dat witte weer lekker vertrokken,dus das mooi meegenomen. Enne laat nog wat van dat kouwe natte spul over voor mij kom er bijna aan :-)

• 31 Januari 2013 - 16:23

Onsdriekus:

Heerlijk verhaal weer! Genieten er hier me volle teugen van! Luc is vandaag geopereerd, en alles is goed gegaan. Op dit moment zit hij lekker lurp op de bank. xxx Geniet ervan, en blijf vooral jullie belevenissen schrijven! xxx

• 31 Januari 2013 - 21:34

Francis:

Hoi travelers
    Met plezier lees ik jullie berichten steeds en ook wel n beetje met jaloizie,gezonde jalouzie wel te verstaan:-)
    Heel jammer vind ik het dat ik die link van jullie foto's niet geopend krijg:-( steeds met de muis erop maar geen pijltje om op te klikken.....Misschien is er n andere manier,wie vd lezers van de berichten van Mario en Petra bied mij hulp?Wil zoo graag de foto's zien.
    Maarre blijven jullie niet ook gewoon n weekje ergens gewoon nergens niks doen,gezellig samen. samen in n huisje. knus en gezellig,lekker warm,,,,,hihi lijk de reclame wel vd efteling.
    Met Rianne best wel veel contact via Fb, gekke griet is t ook hihi
    Luitjes hoop snel weer wat te lezen en vooral ook de foto's te kunnen openen.
    Stay safe en dikke knu van mij francis XX

• 31 Januari 2013 - 21:43

Francis:

By the way...

Nieuwsflits van nederland.....per 30 April hebben we een Koning, Koning Willem Alexander
    Volgend jaar koningsdag op 26 April en dan voortaan op 27 April
    Sneeuw is vervangen door harde regen en wind /zelfs storm af en toe
    Maxima mag zichzelf koningin gaan noemen.
    Nieuwsflits word vervolgd.
    Enne als ik linksboven op t vakje foto's klik krijg ik ook geen foto's....wel de verslagen enzo maar neeeehh no pictures ssnikk
    XX

• 01 Februari 2013 - 01:41

heeee lieverds!,
    wat een lang verhaal! wel erg leuk om te lezen!
    en wat jammer dat je niet kan reageren op een foto? (of dat kan wel, amar let ik gewoon niet op?)
    nou ja jammer dan.... op welke foto ik dus wou reageren bij foto 56 ik zie KOKOSNOTEN!!!! en wat jammer dat er maar 1 foto is waar jullie beide op staan :( maar goed zo te zien vermaken jullie je prima!
    hier missen jullie niks want het is gewoon K*T weer!!! pfffff van sneeuw, naar storm, en regen! de zon is hier HEEEEl ver te zoeken (grr) maar ja niks aan te doen!
    de tempel zag er erg mooi uit, trouwens vond het super leuk jullie ff gesproken te hebben! waren jullie toen bij die Jos en Natt? (waar jullie het over hadden??)
    jezus dat je al die plaats namen kan type haha....
    succes verder met jullie BACKPACKING!
    hopelijk snel weer tot spreeks! was erg leuk!

dikke kus xxx

• 01 Februari 2013 - 01:44

Rianne:

hahahaha Francis! ik ben niet GEK ;) heb je de link gemaild via FB met de foto`s ;)
    xx

• 01 Februari 2013 - 05:59

Natt En Jos:

Wat een mooie foto's en een lang verhaal. Wij vonden het ook heel gezellig dat jullie bij Natt haar familie op bezoek zijn geweest. Voor ons gaat zo de terugreis beginnen. Om 4 uur naar Bangkok en morgen om 12.30 uur naar Amsterdam. (Jammer)
    Geniet verder van jullie vakantie en maak nog maar veel mooie foto's

• 01 Februari 2013 - 10:40

Mario En Petra :

Hallo luitjes,
    Mochten er vraagtekens zijn bij het openen van de foto's. Copieer de url / weblink en plak deze in de adresbalk van je browser en enteren maar, Het aanklikken van de url lukt in de meeste gevallen niet.
    Groetjes Mario en Peet

• 02 Februari 2013 - 01:37

Rianne:

hee wat leuk, enne mario en petra ook hier??
    hahah WELKOM! ik heb Francis even geholpen met de link te sturen! was ze erg blij mee...
    veel plezier nog dikke knuffel!

• 02 Februari 2013 - 22:29

Annabel:

Wat een verslag! (Alsof jullie niks anders te doen hebben :P) En wat een mooie foto's! Die tempel is prachtig om te zien...Zo reis ik toch een beetje met jullie mee...Geniet ze lekker! XX

• 02 Februari 2013 - 22:51

Natt En Jos:

Hoi Mario en Petra,

We zijn weer veilig terug in Nederland (koud hier)
    Genieten jullie maar lekker van het heerlijke weer in Thailand.
    We kijken weer uit naar de volgende foto's.

• 06 Februari 2013 - 12:38

Jolanda:

Hallo daar,

Wat een mooie verhalen allemaal weer. En ook de foto's zijn prachtig. Zou zo weer op vakantie willen.
    Geniet er nog maar lekker van. Het weer is weer bar en boos in Nederland maar daar hebben jullie zo te zien geen last van.
    Groetjes van Jo.

• 06 Februari 2013 - 19:57

Lein:

Wat een prachtige foto's! Maar die met die handjes vind ik wel apart .. En indd kokosnoten truff hahaha, deze dan niet in t water maar nog aan de boom. Er staat hem een groot avontuur te wachten (:.
    Volgende keer meer foto's van jullie samen, 'vind ik leuk' (:

Tot mails, ik mis jullie
    DIkke knuffel vanuit het koude Nederland