De kokosnoot - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Mario en Petra - WaarBenJij.nu De kokosnoot - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Mario en Petra - WaarBenJij.nu

De kokosnoot

Door: Petra en Mario

Blijf op de hoogte en volg Mario en Petra

11 Maart 2011 | Indonesië, Gili Trawangan

Zie je het voor je….. lig je daar met je handdoek op het witte strand. Goh, wat voelt dat lekker zacht aan, en zo schoon. Een stukje verder zie ik het water. Ook al zo mooi. Wat een kleur, hoe noem je dat, smaragdgroen of azuurblauw. Ik zit er een tijdje van te genieten, totdat m’n blik verstoord wordt. Ergens verderop zie ik een kokosnoot drijven. Terwijl ik me af zit te vragen hoe ie daar in het water terecht is gekomen, komt ie steeds dichter naar me toe drijven. Ik besluit ‘m in de gaten te houden. Ik wil weten hoe het met ‘m zal vergaan. Hij lijkt wel aan land te willen komen. Toch grappig, een kokosnoot met een eigen willetje. Ik zie ‘m weer wat verder afdrijven, maar toch ook weer terugkomen. Het lijkt wel of ie de golven bespeelt. Maar nee, heeft ie bijna z’n doel bereikt, wordt ie weer mee teruggenomen door een grotere golf. Daar gaat ie weer, alles weer opnieuw. Maar uiteindelijk heeft ie dan toch het strand weten te bereiken, hij ligt met z’n buik op het zand. Goed gedaan jongen. Een volgend klein golfje lift ‘m nog een beetje op en meneer de noot laat zich nog een stukje verder afzetten. Hij lijkt er goed bij te liggen. Totdat er een dreigend geluid achter ‘m op komt zetten. Een grotere golf komt er aan, en deze blijkt toch een maatje te groot voor ‘m. Hij wordt van z’n zandbed gelicht een weer teruggenomen naar de deinende golven.
Hij is weer terug bij af, het begint weer bij voor af aan. Ik heb met ‘m te doen.
Ik blijf nog enige tijd gefocust door de strijdende kokosnoot, maar ik hou het niet meer vol, m’n ogen vallen dicht. Ik krijg steeds meer moeite om ze open te houden. Ik besluit het van me af te zetten. Misschien neemt Peet het zo van me over. Ik ga liggen! Misschien ligt ie straks wel naast me, moe en voldaan.

Afijn, we zitten dus op Gili Trawangan, de grootste van de drie Gili eilanden.
Er heerst een heerlijke rust, iedereen is in slow motion. Er is geen gemotoriseerd vervoer, geen brommertjes, geen auto’s. Heerlijk, dat levert een enorme rust op. En we zijn al zo gek op de eilanden, vooral met deze atmosfeer. Het enige vervoer dat je hier kunt nemen is een paard met wagen, of je huurt een fiets. En dan die strandjes en dat water. Het is goed toeven hier.

We zijn hier dan ook 3 dagen gebleven en morgen gaan we voor een ander eiland. De eerste dag, was de dag van aankomst. En verder een beetje het gebied verkennen. De tweede dag hebben we langs het strand gelopen, en als het te warm werd…… effe een duik in dat water. Altijd weer lekker. ’s Middags zijn we wezen snorkelen. Er moeten hier grote zeeschilpadden zitten, maar we hebben ze niet mogen aanschouwen. Jammer, want dat had een mooie belevenis kunnen zijn.
En vandaag, de derde dag, hebben we een fiets gehuurd en zijn we het hele eiland over geweest. Was soms lastig trappen met al die zandpaden, soms zelfs even afstappen. Maar ook weer een leuke dag.

Het weer is hier trouwens al stukken beter dan dat wat we eerder tegen zijn gekomen. De ochtend begint gelijk al met een flink zonnetje, en rond een uur of 14.00 begint het te rommelen tussen de wolken, en trekt de lucht dicht met bewolking. En soms valt er een beetje regen maar dat is maar een beetje. Dus dat is prima.
We hebben sowieso al het idee dat het weer wereldwijd van slag is. Normaal in deze tijd is het in Thailand altijd prachtig mooi weer, maar ook daar is hetzelfde als hier. En bij jullie is het ook al zo absurd lang koud. Maar je hoort ons niet klagen hoor.

Ons plan van alle drie de eilandjes aandoen, moeten we bijspijkeren, want er gaat iets niet goed. We hadden van tevoren al gelezen dat de geldautomaten hier gevoelig zijn voor storing. Dit hadden we al enigszins opgevangen door, voor vertrek vanuit Padang Bai een groter bedrag te pinnen, en dan zouden we het hier wel zien.
En we hebben het inderdaad gezien. De enigste geldautomaat die de pinpas met het Maestro-logo accepteert, is “out of office”. Sorry, maar geen geld voor u.
Alle andere automaten accepteren alleen de Visa-cards. En zelfs de credit card (Mastercard) wordt hier niet ondersteund. Goeie tip voor ons: voor volgende keer ook een Visa-card regelen.
Het leven in Indonesië is al duurder dan in bijv. Thailand, althans onze manier van leven. Maar hier in Trawangan weten ze de prijzen helemaal leuk voor te schotelen. Op de menukaart staat het wel leuk beschreven, maar er komt nog wel effe 15 tot 21% tax- en servicekosten bovenop. De floeperds!

Aldus plannen wijzigen. We skippen Gili Meno, want dat is de rustigste van de drie, en pakken morgen de boot naar Gili Air. Daar verwachten we iets meer van

En als geruststelling…… We zijn op de hoogte van de aardbeving in Japan en ook van de tsunami waarschuwing. We houden het nieuws en internet in de gaten. En vooralsnog ziet het er wat dit gebied betreft geruststellend uit. Het is qua tijdzones over de wereld, hier al vele uren geleden gebeurt en het is hier niet opgevallen. Maar het is wel erg.

Tot zover,
Groeten van Mario en Petra

En hier de foto's:
https://picasaweb.google.com/pleitte.com/GiliTrawangan#

  • 11 Maart 2011 - 14:02

    Luc, Heime En Joke.:

    Ben zo blij met jullie reactie, doe nou maar voorzichtig.... ik wil nooit meer iemand missen door een tsunami! Ik zat in de piepzak... hou de komende paar uur ffkens contact? Please?

    xxxxxxxxxxxxxx

  • 11 Maart 2011 - 14:22

    Thuisblijvertje:

    Nou nou wat hadden jullie het druk en nog niet eens die cocnut redden van dat woeste water.Enne kuipie maar goed dat op die fiets geen uitlaat zit he!! :-))
    P.s nog 14 dagen

  • 11 Maart 2011 - 17:38

    Franck:

    Leuke titel voor een kinderboek: "De avonturen van Mario en z'n kokosnoot".
    Ben blij wat van jullie te horen. Had je al ge-sms't maar die zal wel niet doorgekomen zijn. Take care!

  • 11 Maart 2011 - 18:02

    Harry En Yvonne:

    Wij hebben even op ons gemak alle verslagen en foto's doorgenomen en het is weer toppie.

  • 11 Maart 2011 - 18:19

    Udo:

    Ja ja , De volgende keer in de supermarkt kijk je toch heel anders tegen een kokosnoot aan.

    Maar goed te lezen dat jullie daar geen last hebben van de aardbeving.

    mvg udo

  • 11 Maart 2011 - 22:23

    Rianne:

    gewldig dat bovenste verhaaltje!!
    zitten jullie ver bij JAPAN vandaan???
    of nou ja iniedergeval VEILIG??
    op zo een eilandje zitten in ook geen STRAF!! ziet er lekker en mooi uit:D (neem ff een zakkie zand mee:D)
    wij hebben vandaag lekker weer gehad het windje was nog wel een beetje frisjes maar voor de rest heb ik niks te klagen;) jullie hebben een beetje bewolking? vandaag en morgen? ik hoop wij morgen niet maar ja leef bij de dag;) herriner de dag van gister leef vandaag en droom van morgen zullen we maar zeggen he;) ik ga zo slapen dus adios(K) TILAK

  • 12 Maart 2011 - 16:14

    Francis:

    hoi lieverds,nou gelukkig gaat t goed daar met jullie want ik moest er wel aan denken hoor met die tsunami berichten,aan jullie daar pfffff
    Dus hou die goede berichten aan en nog veel plezier en rust en genot van alles wat mooi is,ook de aangedreven kokosnoten. xx francis

  • 12 Maart 2011 - 19:05

    Petertje:

    Hoi, ik heb even een inhaalslag gedaan, en al jullie verhalen gelezen.. Gaaaaap hahaha nee hoor leuk. Geniet er no lekker van en pas op voor heeeeeele hoooooooge golven. X

  • 13 Maart 2011 - 11:14

    Leinlein:

    pfoee, ik ben zó blij dat jullie geen problemen hebben gehad met de tsunami of de aardbeving! Gister op me werk stond de radio aan, en vertelde ze dat Amerika ligt getroffen was door de tsunami. MAAR INDONESIË LIGT DICHTERBIJ JAPAN DAN AMERIKA, vind ik. En jullie zitten vast weer op zo'n mini-eiland dus ik dacht dat jullie makkelijk overspoeld waren ofso, de hele dag zat ik lekker in de stress maar gelukkig is er niks! Zo spreekt dit verhaal :).

    HAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAH, dat vind ik zó typisch iets voor papa om een verhaal te schrijven over een strijdende kokosnoot. hahhahahahah
    je kunt mij opvegen hiero, hahahahahahhahaahhahahahahaha. Ik dacht er komt een heel heel heel serieus verhaal, gaat het over een strijdende kokosnoot ahahahahahhahahaha.
    Maar sinds wanneer is papa een aap? @foto.
    oeeeh, wat leuk! een fietsende p&p :p

    ik hou jullie in de gaten,
    nog 28 dagen en dan komen jullie weer terug! ik mis jullie wel super erg hoor! :(

    Dikkekus xxxx

  • 14 Maart 2011 - 04:47

    CarlainAsia:

    Hey Mario en Petra!
    Bedankt voor jullie reactie op mijn site! Ik ben toevallig afgelopen weekend voor 't eerst in Kuta geweest en ik kan het me absoluut niet voorstellen dat het daar stil kan zijn..
    Mooi verhaal ook over de Gili eilanden. Ik ben er nog niet geweest maar ga zeker een keer een kijkje nemen! Nog veel plezier in Bali!

    Carla

  • 14 Maart 2011 - 19:36

    Rianne:

    heey schatjes!!!!!!
    nog 27 DAGEN!!!!!!!!!!!!!
    en dan zijn jullie weer THUIS joehoe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

    xxxx<3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gili Trawangan

Thai en Indo

Recente Reisverslagen:

08 April 2011

Het zit er op

31 Maart 2011

Na regen komt zonneschijn

29 Maart 2011

Koh Phi Phi

23 Maart 2011

Van Terima Kasih naar Kap Khun Ka(p)

15 Maart 2011

Gili Air
Mario en Petra

Wij zijn Mario en Petra, 2 midveertigers die er van houden om, met dat heerlijke gevoel van vrijheid, rond te reizen. Naast de "weekje zon" vakanties proberen we eens in de 2 jaar voor een periode van 2 maanden eropuit te trekken. Dit gaat inmiddels al weer de vijfde keer worden, en we hopen er nog vele tegemoet te zien.

Actief sinds 28 Nov. 2008
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 29328

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 15 Maart 2013

Yes there we go again!

07 Februari 2011 - 11 April 2011

Thai en Indo

16 Januari 2009 - 22 Maart 2009

Thai, Viet en Camb

Landen bezocht: