The Killing Fields - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mario en Petra - WaarBenJij.nu The Killing Fields - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mario en Petra - WaarBenJij.nu

The Killing Fields

Door: Petra en Mario

Blijf op de hoogte en volg Mario en Petra

05 Maart 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zo we hebben jullie verlaten in Vietnam maar inmiddels zitten we in Cambodja.We zijn van Can Tho met een mini bus naar Chau Doc gebracht.Mario heeft de plaatstelijke kapper bezocht en omdat we er geen genoeg van krijgen maar weer een boottochtje gemaakt. Dit boottochtje was korter maar zeker niet minder. We zijn aan boord geweest van zo'n fruitschip van de floating market. Deze was gevuld met kokosnoten,struiken bananen en pomolo's (een kruising tussen
grapefruit en sinaasappel).Het vrouwtje van het schip heeft twee van die pomolo's voor ons schoongemaakt (een heel sappig en zoet de andere wat stugger) maar ze smaakte heerlijk. We kregen er ook nog een mee voor de avond maar die hebben we op de terugweg geschonken aan een
bedelend handje. We hebben weer verschillende foto's dus kijk straks maar weer lekker.

Op zondag 1 maart zijn we op de bus gestapt naar Cambodja. We wilde graag met de boot maar dat zou zo'n 9 uur duren en dat zagen we, met het oog op Mario zijn been, niet zo zitten. Afijn van de beloofde 3 uur klopte niet veel. Uiteindelijk hebben we er zo'n 6 uur over gedaan maar we zaten ruim en prima. Een vrouwtje in de bus heeft ons soepel door de douane geloost. Dit kan nog wel eens lastig zijn. Ze vragen vaak voor elke stempel wel een dollar extra.

Afijn aan gekomen in Phnom Penh moesten we eerst uitzoeken waar we nu precies waren. Straten hebben hier een nummer en dan is er ook nog verschil tussen vertikale en horizontale straten. Maar met een lonely planet (onze reisgids) lukte het soepel. Hup naar een hotel of
guesthouse en dan rondlopen.
Wat ons was ingefluisterd over Cambodja klopt voor geen meter. Op onze reis hebben we namelijk regelmatig mensen gesproken die Cambodja erg vies vonden, en ja soms stinkt het er ook maar echt vies nee dat valt erg mee.Na een rustige dag met bezoek aan "the silver pagoda"en de paleistuinen van Royal Palace zijn we de volgende dag naar de Killing Fields en tuol sleng museum geweest.Dit zijn twee plaatsen waar je de gevolgen en verschikkingen van 30 jaar geleden kan zien. De kuilen van de Killing Fields waren destijds
de massa graven, en het Tuol Sleng museum was oorspronkelijk een school, maar werd door de rode Khmer ingericht als de S-21 gevangenis. Hitler was een beest maar Pol Pot, de leider van de rode Khmer, was nog een veel grotere rat. Dat je je eigen bevolking zo kan behandelen. Als je een bril droeg, was je belezen en dus was je al een risico voor hem en werd je dus vermoord. Alle geleerde, ministers en andere hoge mensen zijn zo omgebracht. Wat een vreselijke toestanden. Iedereen die er rond liep was ontdaan en onder de indruk. Wij
keken dan ook raar op toen we lazen dat de hoge heren die er voor verantwoordelijk waren niet eens berecht zijn.
Zo zie je maar ander land, ander cultuurtje.

Op moment van schrijven zijn we op weg naar Siem Reap. Om tempels te gaan bewonderen. Hoe onze reis er daarna uit zal zien weten we nog niet maar zoals beloofd houden we jullie op de hoogte.

En hier weer de foto's

Greetz Mario en Peet

p.s. Voor pp: Uut Moan !!

• 05 Maart 2009 - 16:15

Heime & Jezus!:

Wow indrukwekkend zeg! Geweldige ervaring hebben jullie daar, maar goed dat alles op beeld en schrift wordt vastgelegd! Hier alles prima.... de lente komt eraan! ;-)))

Dikke kus en knuffel van ons!

• 06 Maart 2009 - 13:29

JJ:

Indrukwekkend de foto"s en het verslag,groeten uit alkmaar.

• 07 Maart 2009 - 10:06

Ja Ik Zag Er 1:

Ja ik zag 1 verschil Die lange die had haar en die zat had niet veel. Voor de rest niets kunnen vinden :-)). Enne nogeens wat het wordt tijd dat jullie gaan in pakken want wij zijn bijna aan de beurt :-))
    mcm

• 09 Maart 2009 - 15:18

Isabelle De Kip:

Net jullie verhaal gelezen, wat is het ontzettend indrwukwekkend he die S-21, is een plek waar ik in nederland nog vaak aan terug denk, heel veel indruk op me gemaakt!

leuk om jullie hier nu te kunnen volgen!!
    X

• 10 Maart 2009 - 17:53

Udo:

indrukwekend hoor.
    geniet er nog maar van want het schiet op al op he.

groetjes