En toen was het stil - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Mario en Petra - WaarBenJij.nu En toen was het stil - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Mario en Petra - WaarBenJij.nu

En toen was het stil

Door: Petra en Mario

Blijf op de hoogte en volg Mario en Petra

06 Maart 2011 | Indonesië, Kuta

Dat was effe lekker zeg. We zijn heerlijk relaxed bijgetrokken.
Op Bali hadden we gekozen voor het plaatsje Lovina, gelegen in het noorden. Na al die drukte van vorige week hadden we (nog) geen zin in het drukke Kuta in het zuiden.
En we hadden het getroffen, een leuk resort met zwembad! Wat wil je nog meer.
Hier zijn we 4 nachten gebleven. Wat aan het zwembad gehangen en in het zonnetje gelegen. Maar ook hebben we het hangen in en rond de pool afgewisseld met wat meer culturele zaken.

We hebben gekozen voor een tour die ons zou leiden naar watervallen, hotspring, apies en wat meer. De eerste stop was bij een waterval. Het hele wandelpad was makkelijk te doen. Hoewel het in het hoogseizoen nog al eens moeilijk kan zijn gezien de grote hoeveelheid souvenirs shoppies. De waterval was erg mooi, wat een kracht komt er dan van water af zeg.
Op pad naar de apen dan maar. Die beesten zitten gewoon aan de weg en op de vangrail. Heel grappig om te zien.
De tweede waterval was onwijs gaaf om te lopen. Echt in de jungle met alleen de geluiden van dieren om je heen. Gelukkig geen toeristen of shoppies. Ook deze waterval was geweldig mooi. Gelukkig hebben we foto’s dan kunnen jullie ook een beetje meegenieten.
Op weg naar de hotspring deden we ook nog een tempel aan gelegen aan een meer.
Het hele land is in rep en roer vanwege Neypi maar daar komen we nog op terug.
Het bezoek aan de tempel was erg indrukwekkend. Diverse dorpen bezochten de tempel, houden een ceremonie, en allemaal in de Balinese klederdracht. Onwijs om tezien.

Onze laatste stop was een hotspring. We hebben in het verleden wel vaker hotsprings bezocht en het is altijd weer afwachten wat je krijgt te zien.
Deze waren aangelegde baden met heerlijk warm water. De baden waren omgeven door jungle, al met al een prachtige omgeving en een welkome afsluiting van de dag. Heerlijk.

De volgende dag werden we herenigt met een Zwitsers stel (al bijna een jaar op reis) en een Engels vrouwtje. We hebben elkaar eerder getroffen op Java. Die avond was dan ook erg gezellig en werd het eigenlijk te laat want de volgende dag moesten we er vroeg uit, 05.30 uur, om Dolfijnen te spotten. En daarna de bus die ons naar Kuta zou brengen.

’s Ochtends werden we wakker met….. jawel hoor, regen. De rest zegde de trip naar de dolfijnen af maar wij als echt die-hards zijn toch gegaan. Geweldige ervaring kunnen we nu wel zeggen. Wat gaaf, om die beesten zo in de vrije natuur te zien. Hopelijk is het een beetje te zien op de foto’s. Toch vrij lastig om foto’s te nemen want voor je het weet duiken ze al weer onder.
Vervolgens snel terug naar het hotel,omkleden en hup naar de bus…….die dus niet kwam. Ergens is er iets mis gegaan maar men is bereid om ons dan maar met een auto weg te brengen. Het blijven rare toestanden in Azie hoor!

Terwijl we dit schrijven zitten we opgesloten in ons hotel ( gelukkig met zwembad).
Op Bali vieren ze nu nieuwjaar, Neypi genaamd. Dat bekent dat we vandaag niet naar buiten mogen, ons rustig dienen te houden en vanavond geen licht aan. Er is totaal geen verkeer op straat. Zelfs geen boot- en vliegverkeer, alles ligt plat. Ook Internet ligt plat en dat, nu we zoveel tijd hebben. Hebben wij weer. Je houdt het toch niet voor mogelijk, silenceday in Kuta. Hahaha
Zo beleven we wel iedere keer op een andere manier nieuwjaar. De vorige reis Tet meegemaakt, die nieuwjaarsviering in Vietnam op 26 januari. En nu, 5 maart de Neypi op Bali. Het is hier nu het jaar 1933, dus eigenlijk bestaan we nog niet eens. Hahaha
Op Bali houden ze er een Hindoe-geloof op na. Het gaat erg ver zoals ze hier hun geloof beleven maar het is niet anders.

Citaat uit een reisgids:
Nyepi, Tijdens de “Stille dag” –het Balinees nieuwjaar in maart of april- komt het volledige leven op het eiland tot stilstand. Er is geen verkeer, alle lichten blijven uit en de inwoners mediteren en vasten. Op deze dag gaat Bali op slot en niemand kan het eiland op of af. Toeristen worden geacht in hun hotel te blijven. De stilte moeten boze geesten de indruk geven dat Bali er niet is.

We doen dus lekker mee en houden een rustige dag. We zitten trouwens perfect hier. Het is de duurste kamer ooit, maar ook zeker de gaafste en mooiste. Een “open air room” wordt het genoemd. Geen ramen of wat dan ook, gewoon alles open. Geweldig! Terwijl je in je bed ligt met een klamboe boven je hoofd, hoor je de geluiden van de natuur. We vinden het prachtig. (weer een knipoog naar Franck)

Tot de volgende keer en hou je haaks, dan doen wij het ook.
Mario en Peet

En hier weer de foto’s:

• 06 Maart 2011 - 11:41

Rianne:

gaaf verslag weer!/ de foto`s zijn ook gaaf!
    vooral die waterval en de dolfijnen:)

xxx Rianne xxx

• 06 Maart 2011 - 12:31

Leinlein:

1933? wat is dat nouweer voor iets raars :$. Maar waarom wordt er dan niks gedaan met hun 'oud&nieuw? In nederland maken we juist zoveel mogelijk lawaai hahhahahha.
    Die foto van jullie 2 bij de Git Git waterval is superlief! DIE DIE DIE APEN, we lijken erop hahahah, jaja ik zeg 'we' . Foto 16, die vind ik écht heel mooi! Maar het lijkt me sterk dat daar mensen in leven.
    en ik wist niet eens dat papa kon gitaarspelen en zingen te gelijk :).
    de foto's met de dolfijnen, die zijn pas mooi! maar wel een eng bootje zover ik kan zien? Jullie 'open air room' is ook zo mooi he,
    Nou superleuk om weer een verhaal van jullie te lezen, ik hou me mail in de gater voor de volgende!

Nog veel plezier in Indonesië.
    Dikkekus xxxx

• 06 Maart 2011 - 17:01

Franck:

Te gek om jullie belevenissen zo te kunnen volgen.
    Groet en knipoogje terug,
    Franck

• 06 Maart 2011 - 20:34

Judith:

Leuk om jullie verhalen steeds te lezen dan leef je helemaal mee!!!!
    Geniet nog maar lekker.....

xxx Juud

• 08 Maart 2011 - 22:05

Simone:

Dit is toch niet vol te houden voor een stel oudjes???

Alweer een heel avontuur met alwéér indrukwekkende plaatjes!

Straks zeker 9 weken rust nodig om alle indrukken te verwerken....?!

Ik geniet nog steeds mee! Leuk verslag weer!