De Borobudur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mario en Petra - WaarBenJij.nu De Borobudur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mario en Petra - WaarBenJij.nu

De Borobudur

Door: Petra en Mario

Blijf op de hoogte en volg Mario en Petra

01 Maart 2011 | Indonesië, Batavia

Zo daar zijn we weer eens. We hebben hier niet altijd een verbinding met internet, en als we er el een hebben is het nog maar afwachten of ie sterk genoeg is om te uploaden.

Even een update. Na Jakarta zijn we gevlogen naar Yokjakarta (hier beter bekent als jogja). Op ons eigen houtje de weg gevonden naar het busstation. Helaas geen directe verbinding meer met de Borobodur. Maar er was nog wel een andere bus die via via ging, en wat lekker, hij stond al klaar.. In de bus gestapt met twee Duitse meiden die ook daar heen wilde. Onderweg moesten we overstappen en we hadden nog steeds geen cent betaald voor de bus. Ja het was weer eens zover. Alleen konden wij er nu niets aan doen die meiden betaalde gewoon wat er gevraagd werd dus ja, konden wij niet anders dan hetzelfde betalen. Je moet afdingen dames!!.

Onderweg kwamen we de sporen tegen van de Merapi-vulkaan. Ergens in oktober vorig jaar is deze tot een uitbarsting gekomen. En over een strook van “pak ‘m beet” 500 meter was links en rechts van de weg de afgelegde modderstroom nog te zien. De vergane huisjes die er nog stonden waren gevuld met een laag van wel 1,5 meter hoog. En overal waren ze bezig om het weg te scheppen. De modder bestaat uit het vulkaanas vermengd met water. Heel bizar en ingrijpend om te zien, het doet je inzien hoe ernstig het geweest moet zijn.

Ons guesthouse hier was echt perfect te noemen. Een heerlijk grote kamer met twee enorme bedden. Een warme douche, ach wat kan ons leven soms toch tegenvallen hihi.
De jongens die dit huis runnen doen echt hun best om het hun klanten naar de zin te maken.
Na een goede nachtrust (ondanks de moskee) hebben we een beetje rondgelopen door het dorpje. Veel valt er voor ons niet te beleven ( nee zelfs geen biertje drinken op straat) maar wij zijn een bezienswaardigheid hoor. Overal worden we aangestaard en nagekeken. Bij een ander guesthouse toch een Bintang kunnen scoren. Bij thuiskomst even rustig gezeten en toen brak er een regenbui los pfffffff. En een onweer….. niet normaal wat een knallen. Het leken wel pistoolschoten. s’Avonds lekker met andere mensen en de jongens van het guesthouse gezellig zitten kletsen.

De volgende ochtend om zes uur eruit en op naar de Borobodur. We gingen zo vroeg om de meute voor te zijn. Het was er inderdaad nog heerlijk rustig.
Jeetje wat een gebouw is het zeg. En alles met de handgemaakt en uitgesneden.
Kijk maar naar de foto’s en wil je meer historie google dan even.

Terug in ons guesthouse hebben we nog even een douche gepakt en ontbeten waarna we de bus terug naar Yogja hebben genomen. Met in onze gedachte in een dag naar Melang te rijden voor de Bromo vulkaan. Helaas, de eerste bus die die kant op ging, ging pas om 8 uur s’avonds en daar zaten we dan op een busstation om 11 uur in de ochtend.
Op naar het centrum van Yogja. Hier wat gegeten en gedronken om toch de tijd vol te maken. Ook hier viel de regen weer met bakken uit de lucht. En er kwam geen eind aan.

Op tijd met de bus naar Malang waar we s’ ochtends om half vijf aan kwamen, we hadden dus een slaapbus. Bij aankomst beide brak natuurlijk en nog geen slaapplek, maar er was wel al een kraampje open waar we lekker een bakkie koffie konden scoren. Om 7 uur toch maar op pad in een klein busje, het ging net, naar een hotel. Ja, een kamer maar vreselijk duur dus op naar de volgende.
En hier zitten we nu op het terras te wachten om maar weer te gaan slapen want vannacht worden we om 1 uur opgehaald om een tourtje te maken van twee dagen waarna we op Bali aankomen.

We gaan straks op naar de Bromo. Een actieve vulkaan die al geruime tijd aan het rommelen is. Daarna op naar Ijen plateau waar ze zwavel uit de grond halen. Wat we al weten is dat de mensen die dit werk doen niet ouder worden dan 30 jaar, maar daar komen we later op terug. Hier zullen we de nacht doorbrengen in een homestay. Dus slapen bij de lokale bevolking. We gaan het meemaken. Tot zo ver ons verhaal

Groetjes
Mario en Peet

De foto’s : https://picasaweb.google.com/pleitte.com/Borobudur#

Enne het blijft leuk om jullie reacties te lezen hoor alleen de tijd achter de pc ontbreekt om alle vragen te beantwoorden

Dikke knuf voor iedereen daar

• 01 Maart 2011 - 13:40

Udo:

wederom weer mooie foto's luitjes!
    Leuk om jullie verslag te lezen en we kijken naar de volgende uit.

Reisze groetjes u en t

• 01 Maart 2011 - 15:16

Thuisblijvertje:

He daar kuip wat een raar wit ding is daar uit gehakt bij die borobodur komt niet helemaal overheen met de rest :-))

• 01 Maart 2011 - 15:39

Jan En Carola :

hey luitjes wat een leuke foto,s + verslagen en de foto,s in kanchanaburi zijn ook egt gaaf...! wij gaan over morgen naar koh samet we zijn erg benieuwd en zodra wij thuis zijn mailen we de foto,s die we hebben gemaakt.
    Was egt gezellig in kanchanaburi! volgend jaar weer:)

• 01 Maart 2011 - 16:31

Luc, Heime En Joke.:

Wat heerlijk weer om te lezen. In Borobodur moet je toch ergens je hand in steken om een boedha aan te raken??? Hebben jullie dat gedaan?

Hier gaat alles zijn gangetje, ik (zus) heb vandaag gewerkt bij een dame, waarvan ik dacht dat ze het loodje gelegd had, ze ging terug naar bed nml.......(af en toe ff checken of er nog geluid, c.q. adem uitkwam) 1,5 uur later "springt" ze naast haar bed, en was ze me toch gezellig! hahahahha Ik dacht eerst.... sow die is blauw, daarom ligt ze te slapen... maar bij het stoffen zag ik dat er op diverse borrelglaasjes datums stonden met pillen erin! hihihihihi

Keep up the stories!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van hier!

• 01 Maart 2011 - 18:46

Leinlein:

aaaaaah, die Borobudur is op de foto's die jullie gemaakt hebben net zo mooi als de foto's die in dat boekje stonden! Maar wel jammer voor jullie dag het zo geregent heeft.. en ik maar denken dat dat daar niet voorkomt hahaha.
    WHOEEEEEE nog 40 dagen en dan komen jullie terug! :) , en dan 13 dagen later ga ik op vakantie (H).

veel plezier, dikkekus ! xxxxx

• 01 Maart 2011 - 19:21

Simone:

Geweldig om te lezen en wat een gave foto's weer! Jammer dat het zo nat is maar dat hadden jullie kunnen weten! Heul veel plezier verder....

• 01 Maart 2011 - 19:45

Rianne:

leuk om te zien die "tuktuk"daaro hahah zo een klein jochie al een mobieltje:P leuk om te zien he dat bord "tata" (steel) leuk die foto van jullie in dat fietsie lekker krap zijn dat de grafstenen van daar?:O whoow best raar dan:$ wij hadden gister helaas ook regen! dus jullie missen niks hoor;) de borobudur is best mooi!! jammer dat je zelf niet kan reageren op de foto`s! anders bij die foto met de tekst "step right up' zette ik dan mind your step:P ooh nee das voor in het vliegtuig hahaha
    "peet met dat petje op ben je net p(i)etje pietamientje' hahah:P

xx Rianne