We hebben jassen gekocht ! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mario en Petra - WaarBenJij.nu We hebben jassen gekocht ! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mario en Petra - WaarBenJij.nu

We hebben jassen gekocht !

Door: Petra en Mario

Blijf op de hoogte en volg Mario en Petra

26 Januari 2009 | Vietnam, Hanoi

Wat hebben we genoten zeg, op Ko Samet !
De ene dag een beetje luieren aan het strand, af en toe een duik in dat prachtige blauwe water om je vervolgens weer op te laten drogen onder dat warme zonnetje van een graad of 32. Nou dat opdrogen was maar van korte duur, want in no time rollen de druppels al weer over je lichaam.
En de volgende dag gingen we weer wandelen langs de kustlijn. Het zijn allerlei verschillende strandjes, afgescheiden door een stuk gebergte. En die laatste wilde nogal eens verschillen, waar soms een hele klim voor nodig was. Maar het resultaat is
geweldig. Wat een schitterende strandjes!
En zo wisselden we de dagen om en om.

We zien het eiland wel veranderen hoor, er wordt steeds meer bij gebouwd en alles moet steeds luxer, om de toerist maar tevreden te stellen. Ze verwachten airco en een warme douche en als het effe kan ook nog een tv. En dat op een eilandje.
Wij hadden gelukkig nog een van de weinige houten hutjes. Heerlijk om wakker te worden tussen het geluid van al die gecko's, kippen en wat al dan nog meer. Goed, die koude douche blijft altijd wennen. Maar dat is een momentje waar je doorheen moet.
Wat we nog meer hebben zien veranderen. Er lopen hier steeds meer Ho en Mo's rond. Op zich niet erg, maar ze zijn zo opzichtig aanwezig. Het gaat hier toch niet het Lesbos van Thailand worden he.

Afijn na een heerlijke week op Ko Samet zijn we ons opgaan maken voor een nieuw avontuur. Vietnam zouden we gaan ontdekken.
Na een gezellige avond zijn we de volgende dag ( zaterdag de 24e ) vroeg wakker geworden, tassen gepakt en op naar de boot die ons naar het vaste land brengt. Met de boot van 09.00 uur zijn we vertrokken en op vaste land stond er een minibus op ons te wachten om ons naar Bangkok te brengen. Een "korte" zit van 3,5 uur. Alles verliep heel goed en we waren ruim op tijd op het vliegveld. Na wat hapjes en drankjes vertrokken we om 18.35 met een klein vliegtuig naar Hanoi. We hadden ruimte zat in het vliegtuig en je kon zitten waar je maar wilde. Twee uur later arriveerde we op Hanoi airport. Nou en dat hebben we geweten! Dat het fris zou zijn dat wisten we al maar dat het zou koud zou zijn echt onbeschrijfelijk. We werden opgehaald
door een heel aardig grappig mannetje vanuit het hotel. Deze hadden we op Ko samet al geboekt. Hij bracht ons soepel door het avond verkeer. Je zou het voor de gein eens meemoeten maken. Iedereen kijkt een kant op en dat is vooruit. Maakt niet uit wie of wat je wilt inhalen en wat je vervoert. Z'n route ging nog even langs de bloemenmarkt en daar was het helemaal een gekkenhuis.

Bij aankomst in ons hotel, inmiddels 22.30 uur, zijn we snel gaan douchen. Heerlijk warm maar met een boiler van 5 liter kom je niet ver. Met winterkleren aan zijn we even mail gaan checken en msn'en met de meiden van Mario. Was heel erg gezellig ( he meiden!)

Om 00.00 was er een kleine happy birthday voor Mario. Effe proosten op z'n 45ste.
Na een goede nacht rust en wederom een snelle warme douche zijn we de straat op gegaan. Echt een ware heksenketel daar buiten. (het staat op de film) Wat een mensen! En wat een brommertjes!! En kom daar maar eens doorheen. We hadden al op
internet gelezen dat je gewoon de straat over moet steken, met je blik op oneindig. En ja hoor, dat lukt ze rijden gewoon om je heen. Geweldig om mee te maken. Alle buitenlanders die je tegenkomt hebben allemaal dezelfde gedachte. Je hoeft mekaar alleen maar aan te kijken en die glimlach zegt genoeg. De heksenketel en de kou.
Ja, het is hier koud ! Zeker na een week Thailand. Het verschil van 20 graden heeft ons gebracht tot de aankoop van ..... jawel 2 JASSEN !!! Hahahaha

Het is 25 januari en het is TET. Of te wel HAPPY NEW YEAR VIETNAM!!!!!!!!
Het lijkt nu wel of heel Vietnam naar Hanoi is gekomen. En toch is het een geweldige ervaring om door deze drukke stad te lopen en je omgeving te verkennen. Echt overal wordt er getoeterd en rijdt men kriskrasdoor elkaar heen. Uiteindelijk belandt bij het grote meer, midden in de stad. Er wordt van alles opgezet, er verrijzen grote podiums, en de stad wordt versierd. Terwijl we daar liepen voelden we al een bepaalde spanning onder de mensen. Er stond wat te gebeuren. Inmiddels hadden we vernomen dat iedereen zich vanavond zou gaan verzamelen bij het grote plein, bij het grote meer. Nou dat hebben we geweten.
Om 22.00 uur gingen we op stap. Heel veel mensen op de been en op de brommer. Mario keek letterlijk over de hoofden heen. Wat een mensen. Even voor twaalf uur gingen we tussen de mensen staan. Overal gingen al lampionnen de lucht in (sommige kwamen ook weer terug tussen de mensen wat een hoop gegil gaf). Echt een heel leuk gezicht. Om 00.00 uur ging het vuurwerk van start en gingen de geluk wensen over en weer maar niet zoals bij ons met kussen en omhelzen maar gewoon in woord en vervolgens vuurwerk kijken. Het was ongelofelijk mooi maar met zoveel kruit dat het mistig werd.
Op onze weg naar huis begon het zachtjes te regenen. Helaas maar waar.
Morgen gaan we naar Halong Bay en dan zullen we spoedig richting het zuiden vertrekken want het is gewoon te koud om lang hier te blijven. Nergens tref je verwarming aan.
Een grote stad trekt ons meestal niet maar Hanoi heeft iets speciaals, zeker na dit alles. Een geweldige ervaring wat ons hier is overkomen.
Wanneer je nu vandaag, nieuwjaarsdag, naar buiten gaat is het angstvallig stil op straat. Vele zaken zijn gesloten en de bevolking gaat bij elkaar op bezoek, net als bij ons. Wat een contrast met gisteren.

Dit was M en P vanuit een koud Hanoi zeggen wij tot gauw

En hier weer wat foto's

• 26 Januari 2009 - 18:31

Rianne:

heey papa en Petra hoe was het gisteren??
    op je verjaardag?? ik hoop leuk!
    leuke jassen hebben jullie!
    zijn jullie ook in China geweest??(of lijkt dat zo??)
    enne Petra je bent een beetje stom!!!(STOP MET ROKEN!!! PLIES:p)

Groetjes Rianne xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)((K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(K)(k)(K)

• 27 Januari 2009 - 21:11

Ploeg Rood:

Lekker strak zwembroekje... Alleen jammer dat er niks in zit!

groetjes ploeg rood

• 28 Januari 2009 - 20:46

Deliana:

Hoi vakantiegangers,

Klinkt goed allemaal, leuk om zo jullie verhaal te lezen. Heel veel plezier nog!!!!!

Ciao

• 29 Januari 2009 - 12:05

Jan,29-01:

Ziet er allemaal heel leuk uit,jammer dat het wat koud is.Groeten uit holland,en veel plezier verder.

• 01 Februari 2009 - 11:47

Tinus:

hallo lullo nog gefelicteerd met je verjaardag

• 04 Februari 2009 - 17:19

!!!:

hoi

• 04 Februari 2009 - 17:20

Marjolein:

heeejj sgattieeess:D
    leuk hoor allemaal:D
    zijn jullie nog erg bruin:D:D:D:D:D:D:D:D

xxxxx:D